fbpx

Tilaa ilmainen kampanja-auditointi tästä!

Aika on rahaa, eli verkkosivuston nopeuden optimointi

Susa Pajari Engström | 23.08.2019


Kassavirtabudjetti on erittäin hyvä työkalu hahmottaa, suunnittella ja johtaa yrityksen taloutta. Tämä toimii kun saatavien tyypilliset kiertoajat on huomioitu ja kulupuoleen on budjetoitu myös yllätyskerroin mukaan ja laadittuun budjettiin on sitouduttu yrityksen ylintä johtoa myöten.


Aalto-yliopiston rahoituksen professorin, Vesa Puttosen keynote-puhe keväältä 2019

[1] tarjoaa esimerkin taseen ulkopuolisista sitoumuksista:

Vesan mukaan suomalaisten eläkevarallisuus on luokkaa 200 mrd. euroa, joka on ns. jemmassa.

Vastaavasti luvatut eläkkeet ovat luokkaa 700 mrd. euroa.

Eläkejärjestelmän on tarkoitus hyödyttää toistaiseksi määräämättömällä aikahorisontilla sen piiriin kuuluvia kansalaisia. Rahavirta on koko ajan kahdensuuntainen. Samoin yhtiö tekee jatkuvasti erilaisia sopimuksia ja linjanvetoja, kuten palkkio- ja bonusmallit. Yhtiö saattaa myös olla positioinut itsensä esimerkiksi ylemmän keskiluokan palveluntarjoajaksi, jolloin on luonnollista, että asioiden täytyy vedota siihen kohderyhmään, joka johtaa siihen, että asioiden täytyy näyttää tietynlaiselta. Ja tietynlaiselta näyttäminen maksaa vuodessa enemmän kuin jonkin toisenlaiselta näyttäminen.

Kiteytetysti; taseen ulkopuoliset sitoumukset huomioimalla saat lisää näkemystä talousjohtamiseen myös hyvin pitkän aikavälin näkökulmasta, koska johdat vähintäänkin ihmisten mielikuvia. Ja kuten kaikki tiedämme, mielikuvat johtavat meitä ihmisiä.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=YDqdHqI4IL8

Psstt.. voit nyt myös kuunnella kaikki blogimme

Tutkimusten mukaan ihmisillä on huonompi keskittymiskyky kuin kultakaloilla (lähde). Vuonna 2015 ihmisen keskimääräinen keskittymisaika yhteen asiaan oli noin kahdeksan sekuntia. Oman valistuneen arvaukseni mukaan nyt neljä vuotta myöhemmin olemme alittaneet tuon kahdeksan sekuntia todella kirkkaasti.

Aika on rahaa varsinkin verkkokaupoissa

Aina on niitä verkkosivustolla vierailijoita, jotka poistuvat heti saavuttuaan (eng. bounce rate). Pingdom AB:n tutkimuksen mukaan sivun latauksen nopeuden hidastuminen on raa’asti verrannollinen sivustolta välittömästi poistujiin:

Latausaika sekuntia Välitön poistuminen
1
17 %
3
11 %
5
38 %
7
53 %
9
61 %
11
62 %
13
69 %

Wolfgang Digitalin lukujen perusteella voisi laskea, että vähentämällä keskimääräistä sivun latausnopeutta 1.6 sekunnilla kasvattaisi verkkokauppa vuotuista myyntiään 10 %.

Hetki, jonka aikana kuluttaja on innokas ja valmis ostamaan, on lyhyt ja katoavainen.

-Patric Müller, verkkokauppa-asiantuntija DIBS

Kun suomalainen ei tee ostoksiaan loppuun verkkokaupassa, niin joka viidennellä on syynä verkkokaupan hitaus tai muu tekninen ongelma. Tämän seurauksena ulkomainen, nopea ja loppuun hiottu verkkokauppa tekee kaupat. Keskimääräinen verkkokaupan latausaika vuonna 2018 oli 6,8 sekuntia, kun suositus olisi kaksi (2) sekuntia (lähde).

Google ilmoitti jo vuonna 2010 sivun latautumisnopeuden olevan yksi kriittisimpiä muuttujia, jotka vaikuttavat koko sivuston indeksointiin. Koko sivun pitäisi latautua kahdessa sekunnissa, mielellään alle.

Sisältö painaa

Vuonna 2021 kollektiivinen mediakulutus jatkaa noususuuntaisena ja on korkeimmillaan kuin koskaan aiemmin. Vuonna 2021 median kokonaiskulutus aikuisten joukossa USA:ssa arvioidaan olevan 666 minuuttia (11,1 h) per päivä – mikä on 20,2 %:n nousu vuodesta 2011. Latausnopeuteen yksi suurimpia vaikuttavia tekijöitä on ladattavan tiedon määrä: siirtyykö verkkopalvelimelta vierailijan selaimelle 10 megatavua vai 1 megatavu. Keskimääräinen verkkosivustoilta siirtyvän sisällön määrä vuonna 2017 oli 3,4 Mt ja luku nousee noin 1 megatavulla vuosittain (lähde). Sisällöstä noin puolet on kuvia.

Kiinnitä huomiota kuvissa seuraaviin asioihin:

– Pidä huoli, että kuvien leveys/korkeus pikseleinä vastaa sivulla esitettävän kuvan kokoa. Ettei käy niin, että sivulla on 3508 * 4961 pikselin kokoinen kuva skaalattuna postimerkin kokoiseksi.

– Tutustu eri kuvaformaatteihin (SVG, PNG, JPEG, GIF…). SVG:tä käytetään vektorigrafiikan esityksessä, PNG sopii parhaiten esim. logojen näyttämiseen ja tukee läpinäkyvyyttä, JPG:llä näytät isotkin valokuvat kustannustehokkaasti, GIF-animaatiot ovat kaikille tuttuja, jne.

– Kuvan tiedostokokoa voi pienentää, eli kuvaa pakata, uskomattoman paljon ilman kuvan laadun merkittävää huononemista.

Toisen puolikkaan verkkosivuston sisällöstä muodostaa Videot, CSS, Javascript, fontit ja HTML. Näitäkin voi ja ehdottomasti kannattaa pakkailla. Videoiden suhteen suosittelen YouTubea, Vimeota tai vastaavaa suoratoistopalvelua, jotka huolehtivat nopeasta ja tehokkaasta videon striimaamisesta vierailijan selaimelle.

Välimuistamisen tueksi

Cachetus eli välimuistin käyttö verkkosivustojen nopeuden lisäämiseksi pelastaa monesta pahasta. Välimuistitekniikoista voisin kirjoittaa kappaleen jos toisenkin, mutta koska sinun alle kahdeksan sekunnin keskittymisikkuna on kohta käytetty, niin yritän sanailla lyhyesti.

Sisällönhallintajärjestelmät, kuten esim. WordPress, tarjoilevat sivun ns. dynaamisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että vierailijan tullessa sivustolle sisällönhallintajärjestelmä kokoaa näytettävän sivun sisällön hyvin monimutkaisesti eri paikoista (lue: vie aikaa) ja sitten lähettää koonnin vierailijan selaimelle. Sivun koontiin käytettävää aikaa voidaan (ja pitää) lyhentää cachetus-lisäosalla, joka tekee koonnin valmiiksi ja lähettää sen ilman sisällönhallintajärjestelmän ylimääräisiä ponnisteluita vierailijan selaimelle.

Huomioi, että sisällönhallintajärjestelmiin asennettavat lisäosat monimutkaistavat, eli hidastavat sisällön koontia. Esimerkiksi WordPressin WooCommerce-verkkokauppalisäosa hidastaa koontia kymmeniä prosentteja tuotteiden ja kategorioiden määrästä riippuen.

Älä säästä väärässä paikassa

Sinun verkkosivustosi on luultavasti WebHotellissa. Tämä tarkoittaa sitä, että jaat saman verkkopalvelimen satojen tai jopa tuhansien muiden verkkosivustojen kanssa. Jos maksat WebHotellistasi muutaman euron kuukaudessa, niin et voi olettaa saavasi rajattomasti resursseja käyttöösi. Eikä jokainen verkkosivusto niitä rajattomasti tarvitsekkaan, mutta varsinkin verkkokauppiaiden pitää ottaa järki käteen palvelimen valinnassa.

Keskiverto edullinen WebHotel-palvelin Suomessa kestää noin 30 yhtäaikaista verkkosivuston vierailijaa (mutu-tutkimus). Päivässä voi toki käydä satoja vierailijoita, mutta jos ne kaikki tulisivat yhtäaikaa, niin siinä ei tuotteet liiku ostoskoriin. Eli mikäli et halua maksaa verkkokauppasi palvelimesta kymppiä enempää kuussa, niin älä mainosta kauheasti tuotteitasi. Toisaalta, jos haluat verkkokauppaasi tyytyväisiä asiakkaita, niin kysy WebHotellin palveluntarjoajaltasi sinun tarpeesi teholuokkaan sopivaa palvelinta. Aivan varmasti sellainen löytyy kohtuullisella hinnalla.

Tilaa meiltä maksuton SEO-analyysi! Se kertoo myös sivustosi nopeuden!

Onko sinulla oikeasti varaa jatkaa samalla samaan tyyliin kuin aikaisemminkin?