fbpx

Tilaa ilmainen kampanja-auditointi tästä!

Instagram Live – Mikä, miksi, miten?

Sari Tuura | 30.03.2020


Kassavirtabudjetti on erittäin hyvä työkalu hahmottaa, suunnittella ja johtaa yrityksen taloutta. Tämä toimii kun saatavien tyypilliset kiertoajat on huomioitu ja kulupuoleen on budjetoitu myös yllätyskerroin mukaan ja laadittuun budjettiin on sitouduttu yrityksen ylintä johtoa myöten.


Aalto-yliopiston rahoituksen professorin, Vesa Puttosen keynote-puhe keväältä 2019

[1] tarjoaa esimerkin taseen ulkopuolisista sitoumuksista:

Vesan mukaan suomalaisten eläkevarallisuus on luokkaa 200 mrd. euroa, joka on ns. jemmassa.

Vastaavasti luvatut eläkkeet ovat luokkaa 700 mrd. euroa.

Eläkejärjestelmän on tarkoitus hyödyttää toistaiseksi määräämättömällä aikahorisontilla sen piiriin kuuluvia kansalaisia. Rahavirta on koko ajan kahdensuuntainen. Samoin yhtiö tekee jatkuvasti erilaisia sopimuksia ja linjanvetoja, kuten palkkio- ja bonusmallit. Yhtiö saattaa myös olla positioinut itsensä esimerkiksi ylemmän keskiluokan palveluntarjoajaksi, jolloin on luonnollista, että asioiden täytyy vedota siihen kohderyhmään, joka johtaa siihen, että asioiden täytyy näyttää tietynlaiselta. Ja tietynlaiselta näyttäminen maksaa vuodessa enemmän kuin jonkin toisenlaiselta näyttäminen.

Kiteytetysti; taseen ulkopuoliset sitoumukset huomioimalla saat lisää näkemystä talousjohtamiseen myös hyvin pitkän aikavälin näkökulmasta, koska johdat vähintäänkin ihmisten mielikuvia. Ja kuten kaikki tiedämme, mielikuvat johtavat meitä ihmisiä.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=YDqdHqI4IL8

Psstt.. voit nyt myös kuunnella kaikki blogimme

Poikkeustila on nostanut tapetille yhden sosiaalisen median kanavien toiminnon, joka ei aikaisemmin ehkä ole nauttinut yhtä suuresta suosiosta. Kyseessä on siis Instagram Live, joihin varmasti sinäkin olet törmännyt Instagramia selaillessasi, joko kokkaus-, treeni- tai ihan vain juttelu-liven muodossa! Lue kuinka sinäkin voit aloittaa oman Instagram Livesi!

Seuraamiesi henkilöiden Instagram Livet löydät Instagram Stories -osiosta mobiilisovelluksen yläreunasta (käynnissä olevat ja tallennetut Livet löytyvät heti ensimmäisenä tältä Stories-listalta). Instagram Live on siis ikäänkuin pidempikestoinen Instagram Story, jonka maksimipituus on 1 tunti, kun taas Story on tarkoitettu 15 sekuntia kestäville lyhyille videoilla.

Kuinka aloittaa Instagram Live Instagram-sovelluksessa?

  1. Siirry sovelluksessa Stories -luontiosioon. Eli swaippaa oikealle missä tahansa uutisvirrassa tai klikkaa sovelluksen vesemmassa yläkulmassa olevaa kamera-ikonia.
  2. Selaa Stories-osion alareunassa olevasta valikosta itsesi Live-tilaan.
  3. Siirtyäksesi Live-tilaan, paina keskellä olevaa ikonia! Seuraajat, joilla on ilmoitukset käytössä Live-tiloista, saavat ilmoituksen alkaneesta Livestäsi!
  4. Liven aikana pystyt käymään keskustelua Liveä katsovien kanssa. Näytön alareunassa on mahdollisuus kommentoida ja vastailla mahdollisiin kysymyksiin. Näet ilmoitukset kaikista viesteistä ja henkilöistä, jotka liittyivät seuraamaan Liveäsi!
  5. Voit myös pinnata kommentteja, jos haluat seuraajien näkevän sen helpommin. Klikkaa kommenttia, jonka haluat pinnata ja pinnaa se!
  6. Kun Livesi on valmis, valitse “End” tai “Lopeta” oikeassa yläkulmassa ja vahvista.
  7. Tämän jälkeen voit tallentaa videon kamerarullaasi vasemmasta yläkulmasta tai jakaa sen Instagam Storyysi, jolloin se on siellä katsottavissa seuraavat 24h. Voit myös valita “Poista video” mikäli et halua tallentaa Live-videotasi mihinkään.

Suunnittele Instagram Liven sisältö

Kuten kaikessa muussakin, kannattaa Liven sisältö suunnitella etukäteen. Mistä aiot puhua, tehdä, tai aiotko esitellä tuotteitasi? Instagram voi mieltää kanavana hieman rennommaksi, mitä esimerkiksi Facebook, joten ei kannata ottaa Liveä liian tosissaan, mutta pieni suunnitelmallisuus auttaa todella paljon Liven sujuvuuteen ja ajan hallintaan. Tunti voi yhtäkkiä ollakin todella lyhyt aika.

Instagram Liveen voit myös kutsua työkaverisi tai kollegasi mukaan! Mieti erilaisia hauskoja mahdollisuuksia Liven pitämiseen. Mikä olisi sisällöllisesti aihe, josta seuraajasi voisivat olla kiinnostuneita – Kysy heiltä – Laita Instagram Storyyn kyselyä siitä, minkälaisesta Livestä he olisivat kiinnostuneita ja toteuta se mikä on saanut kannatusta!

Ihmiset kaipaavat koteihinsa piristystä ja haluavat nähdä kurkistuksen kulisseihin. Instagram Live tarjoaa juuri oikean kanavan siihen! Instagram Live on oiva tapa sitouttaa asiakkaasi.

Haluaisitko viedä Instagram-läsnäolosi uudelle tasolle? Ota yhteyttä, me autamme mielellämme!

Onko sinulla oikeasti varaa jatkaa samalla samaan tyyliin kuin aikaisemminkin?