Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen, kun mietitään rohkeaa lähestymistä ihmisille tärkeisiin ja kenties vaikeisiinkin aiheisiin. Kuitenkin STM on lähtenyt ennakkoluulottomasti viestintäsuunnitelmamme mukaisesti toteuttamaan tiedottamista kampanjan tiimoilta. Kampanjan kokonaistarkoituksena on edistää Euroopan laajuisesti työterveyttä ja työturvallisuutta. Olemme saaneet olla mukana toteuttamassa Stressi hallinnassa - ja Elämän eri vaiheissa -kampanjaa ihan alusta lähtien. STM:llä oli tahtotila siinä, että he halusivat keskittyä sosiaalisessa mediassa toteutettaviin toimiin. Rohkea veto perinteisen byrokraattiselta instanssilta.

Asiakas

Sosiaali- ja terveysministeriö

Duuni

Terveellinen työ -kampanja

”Uudenaikainen, joustava, idearikas, nuorekas, innostava ja ammattitaitoinen yritys, jolle voi kertoa mitä halutaan ja Uhma toteuttaa ne asiat.”
– Sosiaali- ja terveysministeriö

referenssi-kuva

Haaste:

Tämän vuotinen terveellinen työ -kampanja; Elämän eri vaiheisssa erosi pari vuotta sitten ensimmäisenä ministeriötason some-kampanjana pyörähtäneeseen Stressi hallinnassa -kampanjaan sillä, että sen segmentti oli huikean laaja. Kuinka saattaa mukaan kaiken ikäiset, sekä työelämään juuri valmistuvat, sen keskiössä toimivat ja vielä eläkeputkeen saapuvat tekijät.

referenssi-kuva

Toimenpiteet:

Perinteiset automatisoidut sosiaalisen median toimet, kampanjan ilmeen ja sisällön muokkaaminen pyörivää kampanjaa tukemaan ja boostaukset kiinnostaviin aiheisiin ja sitä kautta sosiaalisen median keskustelua ohjailevia toimenpiteitä. Jalkautuksen toteutti STM oman työryhmänsä kanssa. Tämän lisäksi toteutimme verkkopelin, jonka tehtävä oli ensisijaisesti luoda käsitys eri ikäryhmien välillä vaikuttavista haasteista. Vaikka pelin pelaajat varmasti ovat nuorempaa kohderyhmää, on pelillä opastava vaikutus. Peli kertoo nuoremmalle työntekijälle vanhempien työntekijöiden jaksamiseen vaikuttavista asioista, joihin heillä ei ole itsellään subjektiivista kokemusta.

referenssi-kuva

Tulokset:

Sosiaalisessa mediassa kasvuvaihti on jatkunut huimana. Noin 10 tykkääjää / viikko edelleen vielä pari vuotta kokonaiskampanjan aloittamisesta. Sitoutuneisuus on pystytty pitämään jatkuvasti kiitettävällä tasolla ja presenssin luominen käyttämällä useita kanavia on onnistunut erittäin hyvin. Tällä hetkellä aktiivisia seuraajia on Facebookissa noin 2500, Twitterissä noin 2700. Peliä sen julkaisusta toukokuusta 2017 on pelattu noin 1000 kertaa.