fbpx

Tilaa ilmainen kampanja-auditointi tästä!

Typografian tärkeys verkkosivulla

Susa Pajari Engström | 09.07.2019


Kassavirtabudjetti on erittäin hyvä työkalu hahmottaa, suunnittella ja johtaa yrityksen taloutta. Tämä toimii kun saatavien tyypilliset kiertoajat on huomioitu ja kulupuoleen on budjetoitu myös yllätyskerroin mukaan ja laadittuun budjettiin on sitouduttu yrityksen ylintä johtoa myöten.


Aalto-yliopiston rahoituksen professorin, Vesa Puttosen keynote-puhe keväältä 2019

[1] tarjoaa esimerkin taseen ulkopuolisista sitoumuksista:

Vesan mukaan suomalaisten eläkevarallisuus on luokkaa 200 mrd. euroa, joka on ns. jemmassa.

Vastaavasti luvatut eläkkeet ovat luokkaa 700 mrd. euroa.

Eläkejärjestelmän on tarkoitus hyödyttää toistaiseksi määräämättömällä aikahorisontilla sen piiriin kuuluvia kansalaisia. Rahavirta on koko ajan kahdensuuntainen. Samoin yhtiö tekee jatkuvasti erilaisia sopimuksia ja linjanvetoja, kuten palkkio- ja bonusmallit. Yhtiö saattaa myös olla positioinut itsensä esimerkiksi ylemmän keskiluokan palveluntarjoajaksi, jolloin on luonnollista, että asioiden täytyy vedota siihen kohderyhmään, joka johtaa siihen, että asioiden täytyy näyttää tietynlaiselta. Ja tietynlaiselta näyttäminen maksaa vuodessa enemmän kuin jonkin toisenlaiselta näyttäminen.

Kiteytetysti; taseen ulkopuoliset sitoumukset huomioimalla saat lisää näkemystä talousjohtamiseen myös hyvin pitkän aikavälin näkökulmasta, koska johdat vähintäänkin ihmisten mielikuvia. Ja kuten kaikki tiedämme, mielikuvat johtavat meitä ihmisiä.
[1] https://www.youtube.com/watch?v=YDqdHqI4IL8

Psstt.. voit nyt myös kuunnella kaikki blogimme

Ennen typografi oli oma ammattinsa, nykyään jokaisen, joka verkkosivua ylläpitää, pitää osata käsitellä typografiaa eli tekstin ja kirjainten asettelua.

Tekstin luettavuus

Typografia on kirjainten visuaalinen muoto, jolla yritetään helpottaa viestin perillemenoa. Sanajärjestykset ja sanaston monimutkaisuus vaikuttavat tekstin luettavuuteen. Tekstin täytyy soljua sujuvasti eteenpäin niin, että lukija ymmärtää mistä puhutaan. Typografiassa siis valitaan fonttiperhe (kirjasinperhe) , jota käytetään alusta loppuun, joissakin tapauksissa otsikko ja leipäteksti voivat olla eri fontilla. Kuitenkin on hyvä pidättäytyä ainoastaan kahdessa eri fonttiperheessä. Sitten valitaan vielä fontin koko, rivin pituus ja riviväli.

Fonttikoko

Printtimateriaalissa normaali fonttikoko on määritelty 12pt, mutta verkossa pitäisi olla vähintään 14pt, sillä se skaalautuu hyvin niin pöytäkoneille kuin mobiiliinkin. Näyttökokojen myötä myös 16pt on hyvin normaali fontin koko verkkosivustolla.

Fontin väri

Fontin väri määräytyy hyvin pitkälti yrityksesi visuaalisen ilmeen mukaan. Edelleen tumma fontti valkoisella taustalla on paras lukea, sillä silloin kirjaimen ääriviivat ovat terävämpiä ja kirjaimia on helpompi erottaa. Kontrasti on silti kaiken A ja O, joten tätäkin kannattaa testata. Tässä esimerkiksi yksi työkalu, jolla voit tehdä testin tekstin ja taustavärin kontrastista. Tämä on määritelty saavutettavuus-direktiivin mukaisesti: https://colorable.jxnblk.com/

Rivinvälitys

Niinkuin meidän kaikkien, myös tekstin pitää pystyä hengittämään. Täytyy muistaa lisätä rivinvälistystä myös silloin, kun fonttikokoa kasvatetaan, varsinkin mobiililaitteissa, jotta teksti olisi vielä luettavaa. Sen lisäksi, että otsikoiden ja kappaleiden väliin jää tarpeeksi tilaa, täytyy sitä myös lisätä rivien väliin. Jos tekstissäsi ei ole oikeaa rivinvälistystä, voit sanoa heipat käyttäjäystävällisyydelle, sillä tekstin luettavuus kärsii.

Linkit tekstissä

Tekstissä olisi hyvä olla ulkopuolisia ja sisäisiä linkityksiä sillä, hakukoneet rakastavat niitä. Lukijan täytyy silti selvästi tietää mikä tekstissä on linkki ja mikä ei. Tähän hyvä ratkaisu on vaihtaa linkin väriä tai lisätä alleviivaus. Myös linkissä tulisi olla hover -optio eli kun hiiri viedään linkin päälle niin linkin tyyli muuttuu.

Rivin pituus

Viimeisenä kohtana tulee tarkastella kuinka pitkiä rivejä tekstissäsi on. Optimaalinen rivin pituus meidän kokemuksemme mukaan on 10-15 sanaa. Sitä on helppo ja mukava lukea eikä tekstistä tule liian raskasta.

Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun! Asiakkaasi viihtyvät verkkosivuillasi pidempään ja sisäistävät viestisi!

Onko sinulla oikeasti varaa jatkaa samalla samaan tyyliin kuin aikaisemminkin?